Vstup dieťaťa do MŠ je prvým krokom do spoločnosti. Ten so sebou prináša mnoho zmien. rozmanitý denný režim, prítomnosť iných detí, učiteľky a pod. V škôlke každá hračka, každý kútik, či miesto, je všetkých. Každý môže „všetko“ a každý má právo na „všetko“ rovnakou mierou – i na pozornosť učiteľky. Väčšina detí nechápe, prečo je odkázaná na seba v takej „nepríjemnej situácii...
Dieťa ťažko prežíva odlúčenie od matky. Reaguje plačom, je utiahnuté, niektoré reagujú agresívne. Prvotné ťažkosti dieťaťa môžeme krok za krokom v spolupráci rodina a škola prekonať.
Trpezlivosť, láska, porozumenie, prejav úcty k dieťaťu, načúvanie jeho problémom zo strany rodiča a učiteľa, je prvým krokom úspešnej adaptácie dieťaťa na život v MŠ.
Proces prispôsobovania sa v MŠ má usmerňovať rodina, najmä matka. Môže napríklad vopred navštíviť MŠ, zoznámiť sa s učiteľkami, s organizáciou a denným poriadkom MŠ, môže poskytnúť informácie o povahe, vlastnostiach, ale aj záľubách svojho dieťaťa.
Veľmi pozitívne ovplyvňuje adaptáciu dieťaťa skúšobné obdobie na niekoľko hodín denne, bez náhlenia, bez nervozity s presným časom príchodu a odchodu z MŠ. Potom sa môže po dohode s učiteľkou a po jej posúdení pobyt dieťaťa v MŠ predlžovať. Lúčenie s dieťaťom zbytočne nepredlžujeme. K psychickej pohode dieťaťa prispieva, ak každý deň vie, kedy a kto po neho do MŠ príde.
Pobytom v MŠ sa skracuje čas, ktorý dieťa trávi s rodičmi. Tento čas je potrebné nahradiť každodennou chvíľkou, kedy sa budeme doma dieťaťu venovať, vnikneme do jeho sveta a spolu s ním budeme všetko prežívať.
JŽ
—————