Projekt: Dažďová školská záhrada

03.08.2020 20:08

Záverom školského roka sa nám podarilo ukončiť aj realizáciu projektu Dažďová školská záhrada.

Pri tejto príležitosti pani riaditeľka zodpovedala Anne Zábojníkovej z Ružomberského magazínu na nasledovné otázky:

  1. Či ste aj v minulosti robili nejaké aktivity zamerané práve na životné prostredie? 

Predprimárne vzdelávanie detí v Materskej škole, Bystrická cesta 1991/70 v Ružomberku sa uskutočňuje plnením Školského vzdelávacieho programu Na spoločnej lodi MŠ, ktorý je zameraný na:

  • osobnostný a sociálny rozvoj detí (prosociálnu výchovu), t.j. na utváranie pozitívnej sociálnej interakcie medzi všetkými subjektmi školy: deťmi – rodičmi – učiteľmi, na posilňovanie progresívneho spôsobu kooperácie s rodičovskou verejnosťou,
  • ochranu života a zdravia, zdravý životný štýl,
  • protidrogovú výchovu.

V súlade s uvedeným zameraním materskej školy na zdravý životný štýl sú mnohé tradičné i netradičné podujatia v MŠ, vzdelávacie aktivity dlhodobých i krátkodobých rozvíjajúcich a podporných projektov školy organizované v environmentálnom duchu.

Za 11 rokov vo funkcii riaditeľky tejto MŠ som vypracovala, zrealizovala a vyhodnotila mnohé environmentálne projekty spojené so získaním grantov od rôznych donorov:

  • projekt Školská dažďová záhrada, spolupráca s MONDI (5000€)
  • projekt Veľkí, malí, starajte sa o záhradu s nami, spolupráca s MONDI (4200€), spolupráca s Mestskými lesmi v Ružomberku (200€),
  • projekt Poznávajme tajomstvá lesa, spolupráca s MONDI, 2017 – 2018 (3000€) a so SLSP a.s., 2017 – 2018 (2000€);
  • projekt Zdravie z našej záhrady,  spolupráca so SLSP a.s., 2016 (1500€) a s MONDI, 2014 – 2015 (1800€);
  • projekt Zlepšenie spôsobu skladovania a separovania odpadov v MŠ Bystrická cesta, spolupráca s MONDI (500€),
  • projekt Škôlka Jožka Separka – so zameraním na environmentálnu výchovu, KOSIT a.s. a Nadácia KOSIT;
  • projekt Zmenou prostredia k zdravšiemu zajtrajšku Otvorená škola – oblasť športu, 1660€), a iné.

Financie získané z grantov boli využité pre výmenu starého nefunkčného materiálno-technického zabezpečenia školy za nové, moderné, interaktívne, osobnosť detí rozvíjajúce učebné prostriedky, zakúpené v súlade s inovačnými trendami v predprimárnom vzdelávaní.

Na realizácii projektov aktívne participuje nielen kolektív zamestnancov MŠ, ale aj rodinní príslušníci detí, ktoré dochádzajú do MŠ. Môžeme tak ich aktívne inšpirovať k zadržiavaniu a využívaniu dažďovej vody v domácom prostredí.

  1. Kto bol iniciátorom projektu dažďovej záhrady? A kde vznikla táto myšlienka? Inšpirovali ste sa možno inými škôlkami? Aj keď tu v RK ste zrejme prví s takýmto projektom, však? :) 

Nemám vedomosť o realizácii podobného projektu v iných MŠ. Inšpiroval ma pred rokmi článok Petry Csefalvayovej z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky (https://www.facebook.com/inciensk/posts/986673478144170/), podľa ktorej „zadržiavanie dažďovej vody, znovu využívanie vody a šetrenie a znižovanie spotreby vody sú aktivity, ktoré vedú k riešeniu, ako hospodárne nakladať s vodou, hlavne v mestskom prostredí. Čím je krajina silnejšie urbanizovaná, tým viac splaškovej vody vzniká a zároveň aj nárokov na spotrebu vody, ako aj jej využitie. Uzatváranie vodných cyklov v mestskom prostredí je v súčasnosti neodvratná voľba, ako nakladať s vodnými zdrojmi a vodou ako takou. Zachytávanie dažďových vôd a ich aplikácia na pozemkoch je napodobenie prirodzeného uzatvoreného cyklu vody." Zmysel zadržiavania dažďových vôd a ich znovuvyužívanie má veľký prínos hlavne z dôvodu zlepšenia klimatických podmienok v území a zároveň úspory využitia pitnej vody, čo je prínosné nielen z finančného hľadiska, ale najmä pre ochranu prírody...

V posledných rokoch v MŠ sledujeme, že v teplých mesiacoch roka deti počas pobytu vonku nepriaznivo ovplyvňuje horúce, vysušené prostredie školskej záhrady. Prostredie je vysušené najmä preto, že dažďovú vodu kanalizujeme a tým jej neumožňujeme vsiaknuť a vypariť sa tam kde padne. V presušenom ovzduší pláva množstvo prachových i alergénnych častíc, ktoré deti vdychujú do pľúc čím sa zhoršuje ich zdravotný stav, trpia častými respiračnými chorobami i alergickými prejavmi. Navyše, materskej škole neustále stúpajú výdavky za odber pitnej vody, nakoľko ju využívame nielen na bežný úžitok pri zabezpečovaní stravovania, hygieny detí či údržbe interiéru MŠ, ale aj pri zavlažovaní rastlín v školskej záhrade.

Z uvedeného mi vyplynula potreba zmeniť systém manažmentu dažďových vôd v MŠ presmerovaním dažďovej vody z odkvapových rúr zo zastrešených a spevnených plôch MŠ do podzemného zásobníka. Zrážkovú vodu z podzemného zásobníka následne využívať:

  • na zlepšenie mikroklímy prostredia zvýšeným vodným výparom – vybudovaním hmloviska. Zvlhčený vzduch má totiž fenomenálnu vlastnosť čistiť vzduch tým, že každá prachová častica či peľové zrnko poletujúce vo vzduchu sa nabaľuje mikroskopickou časticou vody a následne padá na zem, lebo je ťažšie. Pozitívne tak ovplyvníme ovzdušie školskej záhrady vo vegetačnom období pre zdravší pohyb detí počas pobytu vonku v MŠ,
  • na závlahu zelených plôch, rastlín v školskej záhrade. Ušetríme tak pitnú vodu a vytvoríme priestor pre aktívnu environmentálnu výchovu detí s rodičmi v revitalizovanej školskej záhrade, podporíme u nich pozitívny postoj k dlhodobo udržateľnému spôsobu života v súlade s prírodou.
  1. Koľko detičiek navštevuje vašu škôlku? 

Do našej materskej školy dochádza a každodenne sa pohybuje na čerstvom vzduchu v školskej záhrade 65 detí.

  1. Koľko bude stáť celý projekt, kto vám finančne pomohol? 

Požadovaná suma potrebná na realizáciu projektu Dažďová školská záhrada dosiahla výšku 11 000€.

Hlavným donorom projektu je MONDI SCP, a.s.. V rámci výzvy s názvom MONDI SCP náš najlepší sused – environmentálne projekty sme v súťaži získali na tento projekt grand vo výške 5000 €.

Spoluúčasť na financovaní projektu má aj zriaďovateľ materskej školy Mesto Ružomberok, ktoré projekt podporilo vo výške cca 3000 €.

Zvyšok financií vo výške 3000 € uhradilo občianske združenie Rodičovské združenie pri MŠ Bystrická cesta v Ružomberku.

Pri príprave podkladovej plochy pod hmlovisko 19. až 23.06.2020 nám podali pomocnú ruku rodičia detí dochádzajúcich do MŠ: p. Gajdoš, p. Veselovský, p. Mršťák, p. Vierik, p. Vieriková a iní, ktorí terén 5 x 5 x 0,25 m vybágrovali, zhutnili, zabetónovali. Pán Róbert Kolár nám sponzorským darom poskytol a doviezol stavebný materiál lámané kamenivo, klasické obrubníky a suchý betón. Veľmi pekne všetkým za ich ochotu pomôcť ďakujeme.

  1. Kedy sa začalo s realizáciou projektu a v akom štádiu je momentálne teraz, kedy to bude hotové?

Realizačná fáza projektu Dažďová školská záhrada sa začala až po spustení prevádzky MŠ po jej prerušení z dôvodu šíriaceho sa koronavírusu (COVID-19), t.j. od 01.06.2020 zakúpením materiálno-technického vybavenia projektu a následne stavebnými prácami spoločnosti ARMUS plumbing s.r.o. a spoločnosti ŠPORTOVÉ STAVBY s.r.o.

Práce boli ukončené 01.07.2020.

  1. Ako bude dažďová záhrada fungovať a ako sa bude využívať pre škôlkarov? Budete zrejme robiť aj nejaké edukatívne vyučovanie hravou formou, teda tak, aby ste drobcov aj niečo naučili o životnom prostredí a pod. Ako to bude prebiehať? 

Názov edukačnej aktivity: Dažďové zavlažovanie rastlín

Termín: od IV. do X. mesiaca v roku

Popis aktivity: Presmerovaním dažďovej vody z odkvapových rúr zo zastrešenej spojovacej chodby sme vybudovali v podzemnej nádrži zásobník pre zrážkovú vodus čerpadlom a zavlažovacou výpusťou na polievanie rastlín v školskej záhrade.

Význam:

  1. Deti MŠ zážitkovým učením prostredníctvom vlastnej skúsenosti spoznajú význam zadržiavania zrážkovej. vody v zásobníku, keď im umožníme touto vodou aktívne zavlažovať rastliny v školskej záhrade, následne ich fotografovať a porovnávať, ako vďaka dažďovej vode prosperujú.
  2. Polievaním rastlín zrážkovou vodou ušetríme odber pitnej vody a výdavky MŠ.
  3. Nakoľko sa zavlažovania školského arboréta zrážkovou vodou bude každoročne zúčastňovať mnoho zákonných zástupcov detí MŠ, nájdu tu inšpiráciu k zadržiavaniu a využitiu dažďovej vody v domácom prostredí.

 

Názov aktivity: Hmlovisko

Termín: od IV. do X. mesiaca v roku

Popis aktivity: Vybudujeme hmlovisko pre deti, v ktorom budeme využívať dažďovú vodu zo zastrešenej spojovacej chodby, zhromaždenej v podzemnej nádrži zásobníka.

Význam:

  1. Deti MŠ skúsenostným učením spoznajú význam zadržiavania zrážkovej vody v zásobníku, keďže budeme aktívne zužitkovať túto dažďovú vodu na zlepšenie mikroklímy prostredia zvýšeným vodným výparom prostredníctvom hmloviska. Zmiernime tým alergizujúce prejavy detí počas peľovej sezóny, schladíme vzduch v teplých mesiacoch, počas horúčav.
  2. Deti budú môcť využívať hmlovisko celoročne aj v zimných mesiacoch, nakoľko jeho svieži povrch pozostáva z hracích prvkov využiteľných v edukačných aktivitách a rôznych športových disciplínach.
O tonto zaujímavom projekte pani Zábojníková zverejnila článok: https://rkmagazin.sk/zavlazenie-rastlin-aj-osviezenie-pre-drobcov-na-bystrickej-postavili-dazdovu-zahradu/

Zavlaženie rastlín aj osvieženie pre drobcov. Na Bystrickej postavili dažďovú záhradu

 

—————

Späť


Kontakt

riaditeľka materskej školy: PaedDr. Ivica Ondrušková, PhD.

Materská škola Bystrická cesta 1991/70, 034 10 Ružomberok

+421 914 135 586