14.10.2010 Dano a Danka učia deti zdravej výžive

14.10.2010 21:26

Dano a Danka učia deti zdravej výžive (vid. fotogaléria)

Naša materská škola sa v rámci vnútroškolského projektu Kocka zdravia zúčastnila i projektu sociálnej zodpovednosti DANONE Pre zdravie detí. Ide o nový dlhodobý neziskový vzdelávací projekt zameraný na zdravé stravovanie a zdravý životný štýl.

Zabezpečenie správnej výživy obyvateľstva patrí medzi základné požiadavky hospodársky a kultúrne vyspelej spoločnosti. Výživa sa významnou mierou podieľa na zdravotnom stave obyvateľstva, správna výživa je základným predpokladom zdravého vývinu človeka a hlavnou podmienkou prevencie a liečby najvýznamnejších ochorení.

Pri usmerňovaní správnej výživy detí je dôležité dbať na to, aby si deti už v detstve vytvorili správne stravovacie zvyklosti, podľa ktorých sa budú riadiť celý život. Tieto sa vytvárajú a udržujú lepšie u najmenších detí. Najkritickejším obdobím z tohto pohľadu je predškolský vek. Pokiaľ si deti už v tomto období osvoja pozitívny postoj ku svojmu zdraviu, bude mať projekt dlhodobý a hlboko preventívny dopad.

Do vzdelávacieho projektu sú zapojení aj pedagogickí a nepedagogickí pracovníci materských škôl. 

Cieľ projektu

Cieľom projektu je reagovať na celoeurópsku potrebu ozdravenia výživy obyvateľstva prostredníctvom úpravy stravovacích návykov.

Prostredníctvom detského interaktívneho divadelného predstavenia a ďalších podporných prostriedkov chceme podporiť správne stravovanie a správne ponímanie zdravého životného štýlu u detí predškolského veku a postupne u širokej verejnosti.

V našej materskej škole sa deti zúčastnili dňa 14.10.2010 divadelného predstavenia Dano a Danka učia deti zdravej výžive:

  1. Bábkoherec sa predstavil.
  2. Bábkoherec zistil, či deti raňajkovali.
  3. Bábkoherec menoval potraviny a zisťoval, ktoré z nich majú deti radi (mlieko, jogurt, chlieb, mäso, vajíčka?.... a hranolky, čipsy, čokoládu, kolu.....?)
  1. Bábkoherec zoznámil deti s neznámym chlapcom, ktorému spoločne vybrali meno. Neznámy chlapec sa chodí stravovať do „Kráľovstva maškŕt“, ktoré je snom mnohých detí. V ponuke majú samé sladkosti, čipsy, kolu, hranolky.... Chlapec však býva chorľavý, občas ho bolieva brucho, je o niečo tučnejší a nevládze sa hrať so svojimi rovesníkmi - ďalšími postavičkami Danom a Dankou.
  1. Dano a Danka chodia veľmi radi do škôlky, kde sa môžu hrať, čítať knižky, učiť sa nové veci a stravovať sa ako v „Kráľovstve mňam mňam“ – pravidelne a zdravo.
  1. Nasledujúci deň sa neznámy chlapec vracia do škôlky a je akýsi chorý. Dano a Danka sa pýtali detí, čo sa neznámemu chlapcovi stalo a ako mu môžeme pomôcť? Spoločne zavolali lekára, ktorý nielen liečil, ale aj preventívne radil deťom, aké pravidlá je potrebné dodržiavať pri zdravom stravovaní a zdravom životnom štýle.
  1. Lekár vysvetľoval, aké je dôležité pravidelné stravovanie a spolu s deťmi si opakoval jednotlivé chody: raňajky, desiata, obed, olovrant, večera a malá druhá večera.
  1. Lekár spolu s deťmi sledoval na obrázku putovanie potravy našim telom. Všetci spolu imaginárne odtrhávali jabĺčko zo stromu, umývali si ho, zahryzli do neho a prstom sledovali jeho púť ľudským telom.
  1. Z akých potravín si zostaviť dennú stravu nám ukázala výživová pyramída. Deti počítali jednotlivé poschodia pyramídy a spoznávali jednotlivé skupiny potravín.
  1. Deti boli vyzvané pomôcť lekárovi zaradiť ďalšie potraviny na obrázkoch.
  1. Menšie deti po skončení interaktívneho divadla pokračovali v samostatnej činnosti - kreslili, čo sa naučili. Navyše dostali pexeso s obrázkami zdravých potravín z výživovej pyramídy, aby do hravého vzdelávania mohli zapojiť aj svojich kamarátov a rodičov.
  1. Väčšie deti po skončení interaktívneho divadla dostali Pracovný zošit „Dano a Danka učia deti zdravej výžive“. Zošit obsahuje hry a úlohy zamerané na zdravú výživu a zdravý životný štýl. Je určený na ďalšie vzdelávanie v domácom prostredí počas ďalšieho mesiaca. Každá téma má aj svoju časť pre rodičov.
  1. Pre pedagógov bol pripravený Metodický list. Jeho prvá časť, odborná, hovorí o pravidlách a zásadách stravovania detí, druhá časť, praktická, obsahuje návrh aktivít smerovaných k výchove k zdravému spôsobu života na obdobia celého školského roka.

 

Pracovný zošit

Pracovný zošit je súčasťou vzdelávacieho projektu „DANONE Pre zdravie detí“ a je určený 5-6-ročným deťom, rodičom a učiteľom. Cieľom pracovného zošita „Dano a Danka učia deti zdravej výžive“ je v súlade so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie podporiť zdravie detí predškolského veku.

Má slúžiť nielen učiteľom, ale aj rodičom. Učiteľom ako doplnková didaktická pomôcka, podporujúca využívanie interaktívnych a zážitkových metód učenia, a rodičom ako prostriedok napomáhajúci tomu, aby primeranou formou viedli svoje deti k chápaniu významu dôležitosti správnej výživy a zdravého spôsobu života pre ich budúci život.

Texty v hornej časti pracovných listov sú adresované dospelým a pre deti sú určené úlohy, v ktorých sú slovné inštrukcie na prácu s obrázkovým zadaním.

Obsah tvorí prierezová téma overená a využívaná v predškolskej pedagogike – výchova k zdravému spôsobu života, ktorá je v súlade s obsahovými a výkonovými štandardmi Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie.

Cieľom pracovného zošita je hravou formou priblížiť deťom poznatky o zdravom životnom štýle, správnej výžive, zdravom stravovaní, pitnom režime, osobnej hygiene či pohybe prostredníctvom postavičiek Dana a Danky, ktoré ich sprevádzajú celým pracovným zošitom pri plnení jednotlivých úloh. Za veľmi dôležité považujeme usmernenie dospelých v tom, aby sa snažili o spoločný dialóg, nevyhnutný na rozvoj samostatného myslenia a vyjadrovania sa detí a ohodnotenie ich práce prostredníctvom pochvaly, ocenenia ich snahy o získanie nových poznatkov, postojov, skúseností a zručností.

Veríme, že tento pracovný zošit pomôže všetkým deťom aj dospelým nadobudnúť spôsobilosti prejavovať pozitívne postoje k zdravému životnému štýlu.

 

Metodický list

Metodický list „Dano a Danka učia deti zdravej výžive“ je súčasťou vzdelávacieho projektu DANONE Pre zdravie detí.

Cieľom metodického listu je v súlade so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie podporiť zdravie detí predškolského veku. Má slúžiť predovšetkým učiteľom materských škôl ako doplnková didaktická pomôcka podporujúca využívanie interaktívnych a zážitkových metód učenia a ako prostriedok, ktorý pomôže deťom pochopiť význam dôležitosti správnej výživy a zdravého spôsobu života pre ich budúci život. Pozostáva z dvoch častí – odbornej časti Pravidlá a zásady stravovania a praktickej časti Výchovno-vzdelávacie aktivity. Obsah druhej časti tvorí prierezová téma overená a využívaná v predškolskej pedagogike – výchova k zdravému spôsobu života, ktorá je v súlade s obsahovými a výkonovými štandardmi Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie. Pomáha u detí rozvíjať návyky, zručnosti a schopnosti, ktoré smerujú k vytváraniu predpokladov na dosiahnutie základných psychomotorických, osobnostných, komunikatívnych, sociálnych, kognitívnych, učebných a informačných kompetencií.

Cieľom metodického listu je hravou formou priblížiť deťom poznatky o správnej výžive, zdravom stravovaní, pitnom režime, osobnej hygiene a pohybe. Za veľmi dôležité považujeme usmernenie dospelých v tom, aby sa snažili o spoločný dialóg nevyhnutný na rozvoj samostatného myslenia a vyjadrovania sa detí, snažili sa o hodnotenie detí prostredníctvom pochvaly, ocenenia ich snahy pri získavaní nových poznatkov, postojov, skúseností a zručností. Veríme, že tento metodický list pomôže učiteľom vytvoriť u detí spôsobilosti prejavovať pozitívne postoje k zdravému životnému štýlu.

 

Pre deti je špeciálne navrhnutá stránka: https://www.prezdraviedeti.sk/deti/dano-a-danka/ , na ktorej sa môžu zahrať s našimi kamarátmi Danom a Dankou, môžu sa otestovať v úlohách, hrách, pexese, kvíze či v súťaži. 

—————

Späť


Kontakt

riaditeľka materskej školy: PaedDr. Ivica Ondrušková, PhD.

Materská škola Bystrická cesta 1991/70, 034 10 Ružomberok

+421 914 135 586